Jagten på Den Gode Vino

Det startede tilbage i 2006 hvor Sofie var på ferie i Italien med hendes familie. Som så mange andre turister besøgte de en lokal vinbonde. Det skulle vise sig at være en “lifechanger”.

“Det var ikke fordi vinen var specielt fantastisk, men det var oplevelsen. At sidde i det lille smagerum, der nærmest var en lille stue og få hældt vin i glasset af de samme hænder som havde arbejdet med druerne i vinmarken, havde plukket dem og sørget for at mosten blev til vin og til sidst hældt på flaske. At se deres spændte øjne når du første gang fører glasset til næsen og indsnuser de herlige noter at frugt, blomster, vanilje eller hvad det kan være. De følger nøje din reaktion, fordi den eleksir du har i glasset er en del af dem selv. Resultatet af deres mange timers arbejde og erfaring opbygget gennem i årevis at have beskæftiget sig med faget eller måske endda gennem flere generationer.” - Sofie

“Jeg mindes at jeg ret hurtigt derefter sendte en sms hjem til Kristina, der på det tidspunkt kun var 19 år, men som allerede var begyndt at opdyrke interesse for vin. Med beskeden om at det her, det skulle hun prøve.” - Sofie

“Som sagt så gjort, året efter lånte vi et telt og et glasblus af nogle venner og kørte til Italien i den lille Ford Fiesta. Meningen var en kort venindetur hvor vi skulle besøge et par bønder, men også holde ferie. Men efter at vi først havde været ved en producent, blev der ikke brugt mere tid på strandture og shopping. Vi kiggede bare på hinanden og sagde: “Skal vi ikke køre op i bjergene og finde en vinbiks”” - Kristina

“Sådan gik nogle somrer, vi brugte alle vores sparepenge på at købe mere vin med hjem end bilen kunne laste og vi selv kunne drikke. Heldigvis begyndte vi hurtigt at få hjælp til det sidste. Venner og familie begyndte at give os 500-1000 med og sige, “Kan I ikke tage lidt med til os”. Efter nogle år havde vi opbygget et godt netværk i Italien og vi tænkte at der måske var andre end lige vores nærmeste der havde lyst til at smage de glædebringende dråber. Vi tog springet og i januar 2013 startede vi som officielle vinimportører” - Kristina

Siden er det gået stille og roligt, firmaet har fået lov at vækste i et tempo, så de selv har kunnet følge med. Der er et hyggeligt lille showroom beliggende i Viborg, hvor lokale kan komme forbi og få sig en god vinsnak, en smagsprøve og en god flaske under armen. Der bliver også solgt vin b2b og der bliver leveret vin til restauanter.

“Vores primære fokus er stadig Italiensk vin, men vi har da udvidet med også at have lidt spanske flasker, og vi overvejer også at føre nogle franske vine. Vi er ikke fanatiske omkring hvor vinen kommer fra, der laves god vin mange steder, men jeg tror nu aldrig vi kommer til at sælge oversøisk vin, vores klare præference er europæisk vin.” - Sofie

“I dag arbejder vi meget mere organiseret, og når vi rejser til Italien har vi et nøje fastlagt program vi følger, det gør jo det hele en del mere effektivt, og vi undgår at spilde tiden. Men nogle gange kan vi godt savne de spontane besøg hos tilfældige producenter, og de overraskelser og oplevelser det altid førte med sig.” - Kristina.

“Vi har vine som kun bliver produceret i 1500-3000 eksemplarer. Vi har endda nogle på tegnebrættet som er produceret i under 1.000 flasker, alle nummerede. Det behøver jo ikke at være en kvalitet i sig selv. Men når du samtidig får en fantastisk oplevelse i glasset, så er det jo lidt sjovt at vinen er unik og sjælden.” - Kristina.

“Små producenter kan selvsagt ikke leve af en stor volumen, så derfor er priserne naturligt nok lidt højere end hos en producent der spytter millioner af flasker på markedet og hvor alle arbejdsgange er automatiserede i stedet for håndværk. En lille producent er nødt til at satse på kvalitet for at kunne overleve i en branche hvor der er så mange om buddet og de store spillere på markedet bruger millioner på at markedsføre sig. Det kan den lille producent ikke, men det behøver han heller ikke hvis hans håndværk er i orden år efter år. Det er lidt samme præmis vi arbejder under som en lille importør. Vi har ikke mange midler til markedsføring, men hvis vores sortiment og service er i orden, så kunden har en god oplevelse lige til sidste dråbe, skal kunden nok komme igen.” - Sofie

I dag importerer Den Gode Vino også selv forskellige olivenolier, balsamicoer og trøffelprodukter af høj kvalitet. Ligesom der forhandles diverse delikatesser, foruden øl og spiritus.

Hvorfor italiensk?

“Det var da nok ikke uvæsentligt at Italien er vores foretrukne ferieland, så det var naturligt for os at søge derned, og efterhånden var det det vi lærte at kende og forstod os på. Rent vinfagligt er Italien faktisk vanskeligt og derfor også spændende og udfordrende. Vi har ladet os fortælle at der findes op mod 2000 forskellige auktone druer. Om det er sandt ved vi ikke, men der er rigtig mange vi stadig har til gode at smage, da de ofte bare dyrkes i et meget lille skarpt afgrænset område. Det gør det rigtig spændende for hver gang du rejser til Italien kan du lære noget nyt.” - Sofie

“Bare fordi en drue er sjælden er den jo ikke nødvendigvis god, men der er druer som ikke ofte ses på det danske marked, som har et kæmpe potentiale. I starten brændte vi meget for at udbrede kendskabet til disse druer. Desværre må vi erkende at ikke alle vores kunder er ligeså nysgerrige efter at prøve nye ting som os. Rigtig mange foretrækker det de kender, så selvfølgelig har vi også vine lavet på Trebbiano, Chardonnay, Sauvignon Blanc, Pinot Grigio, Barbera, Sangiovese, Nebbiolo og Primitivo. Men så må vi bare sørge for at have det bedste i disse kategorier. Men vi vil også rigtig gerne promovere duer som Passerina, Pecorino, Falanghina, Grecchetto, Nero di Troia, etc” - Kristina.

“Vi har også haft vine på druer som Refosco, Ruche, La Crima, ligesom vi har forkærlighed for Friulano, men som en vores vinvenner fra Italien en gang sagde til os:”at the end of the day, the customer decides”. Og vi må bare erkende at processen med at gøre folk nysgerrige og få mod til at prøve nye ting kan være lang og kræver tålmodighed. Men det er stadig vores mål at differenciere os på den konto.” - Kristina.

Der findes da også vin på hylderne som er meget anderledes, f. eks. fremvises der med stolthed de såkaldte PIWI wines. 

Hvad er PIWI?

Piwi er et agronym for tysk Pilzwiderstandsfahig. Der er tale om vine der er podet på multiresistente vinstokke. Man fandt for nogle år siden vinstokke på grænsen mellem Rusland og Kina som ikke var mogtagelige for svampesygdomme. Man tog dem med til en vinskole i Tyskland og påførte alle mulige svampesygdomme, dem der ikke tog imod dem, viste sig at være multiresistente og derfor behøver man ikke anvende nogen form for kemikalier i dyrkningen. Det er derfor det reneste vinprodukt man kan få. Man har nu podet omkring 20 forskellige sorter på disse stokke, men udfordringen for deres udbredelse er jo at det kræver at producenten genplanter hele hans mark med nye vinstokke. Det er et stort arbejde og selvfølgelig også en bekostelig affære.

“Vi var så heldige at en af de vinproducenter vi startede at arbejde med tilbage i 2013, Terre Di Ger, var blandt de første der tog springet til den nye produktion. De har således fået PIWI hovedkvarter på deres vingård i Friuli. Deres vinstokke har allerede nogle år på bagen, og derfor vundet en del priser og gode anmeldelser. Deres Limine er blevet kåret som 3. bedste hvidvin i Italien og deres rødvin der er lavet på podede merlot har opnået 93 point hos Luca Maroni. Med det fokus der med rette er på bæredygtighed og sundhed, er der ingen tvivl om at det er fremtidens vine, og vi er stolte af at kunne være med til at markedsføre dem i Danmark og gøre dem tilgængelige for miljø- og kvalitetsbevidste danske forbrugere.” - Sofie

Vin med kærlighed

Forudsætningen for at lave god vin er et godt råprodukt, druematerialet skal være i orden. Derfor lægger de producenter Den Gode Vino arbejder sammen med stor vægt på arbejdet i vinmarken. En af dem - Antonio Bellicoso - udtrykker det på denne måde: “Hvis jeg arbejder mange timer i marken på at få de bedst mulige druer, gør det vinificeringen i kælderen så meget nemmere. Så behøver jeg ikke udrette mirakler i kælderen, jeg skal blot undgå at lave fejl og resultatet bliver godt.” Og det gør det! Hans topvin - Merum - er blevet præmieret med henholdsvis 98 eller 99 point, af den Italienske vinguru Luca Maroni, gennem de sidste 7 år i træk.

Men desværre er det ikke alle vinproducenter der ser sådan på det, og derfor er det almindeligt at der tilættes farve- og smagsstoffer til vinen. Dette gøres for at gøre vinene mere mainstream og tilpasset forbrugernes smag. Men ofte oplever folk at de får hovedpine af den slags vine. Når Den Gode Vino udvælger deres producenter lægges der stor vægt på at produkterne er så naturlige som muligt. 

“Der er ingen genvej til kvalitet, hverken for producenterne eller os. Det er det lange seje træk og hårdt arbejde. I vinens verden har tålmodighed altid været en dyd, og den tålmodige, udholdende og kvalitetsbevidste belønnes til sidst, det er vores klare filosofi.” - Sofie.

“En dygtig producent laver god vin, selv i dårlige år. Så man behøver ikke være bange for at få en dårlig vin. Men nogle år er druematerialet fra naturens side bedre end andre, og derfor vil der ofte være små forskelle i intensitet og holdbarhed fra det ene år til det andet. Hvis vinen smager fuldstændig ens altid så kan man jo begynde at blive mistænkelig. Især hvis der er tale om enkeltdrue vine. Hvis det er blends er det lidt noget andet, for nogle er bare utrolig dygtige til at kombinere forskellige druetyper.” -Kristina.

Er du vinsnob?

“Man hører ofte at der er alt for meget snobberi i vinbranchen, og det findes da bestemt også. Omvendt må man ikke forveksle snobberi med kvalitetsbevidsthed. Det synes jeg der kan være en tendens til. Faktum er, at ligesom der er forskel på kvalitet i alle andre varegrupper, så er der det også når det gælder vin. Faktisk er spektret her måske endda endnu større, fra det dårlige til det ypperlige.” - Sofie.

“Hvis man er bevidst omkring hvad man smager, udvikler man med tiden en evne til at skelne kvalitet, og den fortsætter med at udvikle sig. Så er der nogle der har mulighed for og lyst til at betale for den gode vin. Det er ikke snobberi i min verden, hvis de ved hvad de kan lide eller har lyst til at udfordre dem selv. Men vi må også erkende at der er andre, for hvem det meste vin smager ens. Måske har de ikke evnen til at smage forskel, men som oftest tror jeg det bunder i manglende interesse. Det er jo også fair nok, men ofte er det netop dem der har travlt med at udråbe andre til vinsnobber. Vi har vine på hylderne der spænder fra 55-2.000 kr. Jeg kan drikke dem alle med velbehag, de er gode hver især indenfor deres felt. Men der er da klart forskel, og det skal der jo også være. Vores mål er altid at sælge en vin der er god til prisen, uanset hvad prisen er.” - Kristina

“En af mine venner fortalte at han havde åbnet en flaske Zyme Amarone der koster et pænt stykke over 500 kr., en onsdag aften hvor han skulle have pizza med konen. Det kunne jeg ikke finde på, sådan en vin synes jeg fortjener en særlig middag og anledning og helst også flere der kan nyde den. Der er heller ikke noget snobberi i det, men jeg synes bare det er lidt spild af en fantastisk vin.” - Sofie

“Nogle vil betragte det som snobberi, hvis man f. eks. påpeger at nogle vinglas ikke er optimale. Men det er ofte et udtryk for uvidenhed. Man kan jo bare lave en simpel test og så vil man opleve hvor stor forskel glassets form, størrelse og tykkelse har. Uanset prisen på vinen kan den blive bedre hvis den serveres i de rette glas og ved den rette temperatur og anledning. Det har intet med snobberi at gøre at ønske at få det optimale ud af vinen, tværtimod. Prisen er den samme, men oplevelsen kan være vidt forskellig.” - Sofie

Derfor er uddanelse af deres kunder også noget der bliver lagt stor vægt på hos Den Gode Vino. Når de leverer vin vedlægger de infoark om vinen, ligesom man kan finde vinbeskrivelserne på deres webshop. På webshoppen er der gratis levering over hele landet ved bestillinger over 500kr., og man må gerne blande vinene.

Fordi vi både har mulighed for at pakke flot ind og lave sikker forsendelse til hele landet, er vi også gode til gaveforsendelse, f. eks. receptionsgaver.

Større er ikke bedre

Selvom Den Gode Vino, ligesom alle andre velfungerende virksomheder ønsker at vækste er de bevidst omkring at for intensiv vækst kan være uhensigtsmæssig.

“Jeg har ofte observeret at folk starter virksomhed med drive og passion for det produkt de repræsenterer, men alt for ofte er de så ambitiøse at de ender med at vækste så meget, at de til sidst kun beskæftiger sig med ledelse og ikke med det de oprindelig brændte for. Det vil aldrig være vores mål. Vi tror ikke nødvendigvis at større er bedre. Selvfølgelig skal virksomheden kunne løbe rundt, men hvis vi sammenligner os med nogle af vores kolleger i branchen, kan vi se at nogle som vi konkurrerede med tidligere, nu har vokset sig så store at de kun kan bruge store producenter, fordi de er afhængige af store volumener, præcis som supermarkederne. Der har vi ingen intention om at bevæge os hen. Vi har erfaret at producenter som vi måske på et tidspunkt mister importen af, fordi de laver en eksklusiv aftale med en importør der kan aftage større mængder end os, de ofte kommer tilbage efter nogle år, og gerne vil arbejde sammen med os igen. De erfarer at de store importører ofte prispresser og underbetaler. Små producenter passer bare bedst med små importører, hvor der handles udfra værdier som gensidig respekt, tillid, loyalitet og dedikation.” -Sofie

Den Gode Vino har det fint med at være et lille firma hvor de selv er med i de fleste arbejdsgange og hvor de har fokus på det de er bedst til, at give kunden en god oplevelse i øjenhøjde og jagte den næste Gode Vino.

Den Gode Vino Aps.

CVR. Nr.: 40674241

Kontakt

Har du spørgsmål til en vare eller hjemmesiden, så er du meget velkommen til at kontakte os.

Vi står klar til at hjælpe dig på Tagtækkervej nr. 10,8800 Viborg

eller på

Mail: info@dengodevino.dk

Tlf.: 50 74 04 03/31 27 03 94